Депутати взялися за велосипедистів
У Верховній Раді згадали про велосипедистів та велосипедний транспорт. Велодоріжки і велопарковки з додаткового елементу благоустрою можуть перетворитися в обов'язковий атрибут торгових центрів, великих офісів, нових доріг і генеральних планів міст.
«Перша ластівка» змін
Проект закону №4268а «Про велосипедний транспорт», поданий до Верховної Ради народним депутатом Сергієм Кальцевим в липні, - перша спроба перетворення велосипедистів у повноцінних учасників дорожнього руху - з чіткими правами і обов'язками. Ще одна мета законопроекту - зрушити розвиток велосипедної інфраструктури в українських містах з «мертвої» точки.
Сьогодні в Україні налічується близько 8,5 млн автомобілів. Скільки в країні велосипедів і велосипедистів, ніхто не знає. Зате відомо, скільки велосипедистів потрапили в дорожні пригоди: за останні 5 років близько 15 тис. чоловік. За відсутності велотранспортної інфраструктури любителям їзди на велосипеді доводиться розплачуватися травмами і життям.
Для порівняння, в Німеччині показники дорожнього травматизму велосипедистів майже в 10 разів менші, ніж в Україні. Це при тому, що кількість велосипедів, котрі «борознять» українські та німецькі дороги не у порівнянні. За тиждень середньостатистичний німець проїжджає близько 30 км. І це не дивно, так як на 81 млн жителів Німеччини припадає більше 70 млн велосипедів. В Україні навіть у селах, де велосипеди є у багатьох, таке співвідношення - за межею найсміливіших фантазій.
У тролейбусі велосипеду - місце!
У чинне законодавство проект №4268а вносить три ключові зміни. По-перше, розчищає «місце під сонцем» для велосипедного транспорту - встановлює принципи державної політики та управління, зокрема, виводить велосипедний транспорт з під дії Закону «Про дорожній рух». По-друге, суттєво розширює права велосипедистів. По-третє, закладає базу для розвитку велосипедної інфраструктури.
Проект містить цілий ряд нововведень, які полегшують життя людей із велосипедом. Велосипедисти наділяються правом руху по тротуарах, пішохідних доріжках і переходах, а також по дорогах (лініях руху маршрутного транспорту) - якщо поруч немає велосипедної доріжки. А так як велосипедних доріжок у більшості українських міст немає взагалі, законопроект легалізує їзду по дорогах і тротуарах.
Крім цього велосипедистів можуть наділити правом провозу велосипедів у трамваях, тролейбусах, метро і у транспорті загального користування - поїздах, автобусах і літаках. При цьому законопроект вимагає, щоб нормативи, які доручається розробити Міністерству інфраструктури, містили не тільки порядок і умови перевезення велосипедів у транспорті, але і вимоги щодо облаштування транспорту конструктивними елементами для зручного доступу пасажирів із велосипедами і кріплення велосипедів.
Ще одне принципове нововведення проекту - наділення велосипедистів правом перевезення пасажирів, у тому числі в велоприцепах, за умови, що для кожного пасажира обладнане окреме місце, передбачене конструкцією велосипеда або причепа.
На довершення до всього, в разі прийняття Закону «Про велосипедний транспорт» велосипедисти зможуть паркувати своїх «коней» на тротуарах, пішохідних доріжках, узбіччях і автостоянках.
Прописані в проекті і обов'язки велосипедистів, але вони лише конкретизовані і трохи доповнені порівняно з діючими нормами Закону «Про дорожній рух» та Правил дорожнього руху, тому великим відкриттям для велосипедистів не стануть. Штрафи за порушення правил підвищуються незначно, з 136 до 170 грн.
Кожному супермаркету по велопарковці
Найбільш важливе нововведення проекту - чіткі вимоги щодо розвитку інфраструктури велосипедного транспорту. Так, власникам супермаркетів, гіпермаркетів та інших об'єктів роздрібної торгівлі з торговою площею понад 400 кв. м проект пропонує організувати на прилеглій території велопарковки та/або велостоянки - під охороною або оснащені засобами безпеки. Причому будувати їх власники повинні за свій рахунок. Аналогічні вимоги встановлені для вузів і підприємства зі штатом понад 250 осіб.
Жорсткі вимоги проектом встановлені для місцевої влади, учасників дорожнього будівництва і контролю, містобудівників: забороняється планування і забудова нових мікрорайонів, розробка транспортних схем і схем дорожнього руху без забезпечення безпечних умов для руху велосипедистів. Проект забороняє затверджувати генеральні плани населених